miercuri, 16 ianuarie 2013

Sex,Drugs and Rock N'Roll:Femeile in lumea rock'ului:Obiecte sexuale Vs. Adevarate masinarii de "demontat" mituri



Au fost multe momente in istoria muzicii care au schimbat lucrurile la 360° fara o cauza sau un motiv anume.Aici includem trecerea de la muzica de ascultat la muzica de aruncat la gunoi,preferintele fanilor in functie de perioade si asa mai departe.Candva,insa,cand scena minuscula dintr-un club insalubru populat de toti betivii orasului adunati la periferie sa auda muzica buna si sa isi verse amarul intr-un pahar(sau o sticla) reprezenta puncul de pornire a oricarei viitoare “legende”,industria muzicala avea un singur obiectiv de indeplinit;sa ii sustina si sa ii promoveze.Managerii cluburilor prezentau o conditie simpla;sa tina publicul treaz,sa faca show,sa cante muzica buna care sa fie pe placul clientilor.De cele mai multe ori apelau la nume deja consacrate din oras gata sa cante pentru o suma modica,dar atunci cand nu o aveau erau dispusi sa apeleze si grupurile fara experienta dar gata sa se afirme.Astfel,incepand cu anii ’60,pe scena muzicala au inceput sa apara tot mai multe “ciudatenii” nemaivazute pana atunci de ochiul privitorului de rand obisnuit cu solistii imbracati la costum cu o eventuala chitara sau muzicuta sau cu grupurile formate exclusiv din baieti,toti avand aceleasi miscari,aceleasi haine si aceleasi frizuri,femeile.Imediat dupa ce anii ’50 s-au consumat,industria muzicala devenea “locul de joaca” a fiintelor care,pana la urma conduc lumea,nu in spatele oricarui barbat fiind o femeie puternica ci creierului unui barbat fiind o femeie puternica si cu principii.

Si daca in anii ’50 nume ca Wanda Jackson sau Ruth Brown erau privite ca adevarate etaloane de forta,talent si frumusete pura,decadele ce au urmat,”divizia” feminina din industria muzicala s-a subtiat considerabil,3-4 nume luptand in continuare cu talent,pasiune si multa munca pentru a tine inca sus ideea ca femeile nu se afirma doar prin atuuri fizice.Chiar daca decada ce a deschis drumul catre rock n’roll se consumase,anii ’60 au reprezentat apogeul in ceea ce priveste “invazia feminina”,nume ca  Janis Joplin,Aretha Franklin,Tina Turner,Heart sau Cher transformand ideea de “chip angelic si comportament de nota 10” in atitudine,miscare scenica dupa bunul plac si versuri care isi permiteau sa deranjeze.Pana atunci,femeile fiind intruchiparea puritatii in lumea muzicala.Devenite de odata “atractia principala”,acestea nu puteau sa o dea n bara cu nimic,sa nu aiba o aparitie cumva “iesita din tipare”,sa nu declare ceva care ar starnii orice fel de discutii contradictorii,sa nu gandeasca inafara cercului deja trasat de barbatii care s-au aratat foarte contrariati la apartia lor,gata sa le “dea jos” pentru o aparenta greseala.In anii ce au urmat,insa,reprezentantele sexului frumos au descins in forta si au intors lucrurile in favoarea lor.Au facut lucrurile asa cum au vrut,au scris noi reguli,le-au aplicat dupa bunul plac si au impus propriul stil.Chiar daca un nou “trend” isi facea aparitia in industrie,duetul,femeile nu au incetat sa fie “in fata”,punandu-si in valoare aspuctul atat cat sa sustina concerte cu casa inchisa dar cat sa nu devina vulgare si sa cada in penibil.Cuplurie Tina & Ike si Cher & Sonny au tinut capul de afis atat in festivale muzicale cat si in ziarele mereu in cautare de “senzational”.Inca 10 ani au trecut,Power Flower s-a dus si ea si parca odata cu moartea lui Janis Joplin lupta femeilor a reinceput.

Anii ’70,pe langa o schimbare dramatica a stilurilor muzicale preferate de public au marcat si reinceperea luptei feminine pentru un loc bine stabilit pe scara ierarhica muzicala  modificata radical de aparitia numelor ca Aerosmith,KISS,Motorhead,AC/DC sau Iron Maiden.Cu noi stiluri si reguli muzicale impuse,cu trupe heavy metal,punk-rock si o muzica “agresiva” in prima faza pentru femei,acestea s-au adaptat.S-au echipat cu atitudinea adoptata de orice artist dornic de afirmare la acel moment,frizuri care au socat “opinia publica”,pantaloni de piele si o atitudine gata sa puna in genunchi orice barbat. Nume ca Joan Jett,Debbie Harry,Lita Ford,Vixen,Patti Smith sau Cindy Lauper au atacat frontal,insa,orice trupa nou aparuta si trupele “conduse” de femei deveneau din ce in ce mai populare,Blondi,Joan Jett & The Blackhearts sau Eurythmics ocupand pozitiilor fruntase in toate topurile muzicale din acea perioada.Cu o imagine care se


voia nepatata si un orgoliu de nepatruns,barbatii au vrut sa recupereze terenu pierdut si au inceput sa foloseasca femeile pe post de “jucarii”,aparitiile lor in videoclipuri ca “papusi” gata sa faca orice,declaratiile menite sa atraga controvesre conform carora au intretinut relatii cu sute,chiar mii de femei,scandalurile sexuale din viata lor si rolul asa numitelor “groupies” in evolutia normala a unei trupe de baieti(http://warandriot.blogspot.ro/2011/12/sexdrugs-and-rock-nrollimportanta-unui.html ) fiind la ordinea de zi.Din acest punct,imaginea femeii in lumea rock-ului a inceput sa fie mai patata ca oricand.Tot mai multe femei usoare declarand cum,cat si in cel fel au intretinut relatii sexuale cu diferite nume mari din industria rock-ului,multe aparitii fugitive in industria muzicala din acea vreme fiind obtinute prin aceste relatii,spusele adevaratelor “Regine ale Rock N’Roll-ului” fiind puse la indoiala in fata spuselor duduilor care au desfacut picioarele si gura pentru un contract.Privita dintr-o alta perspectiva,insa,toate aceasta intorsatura de situatie a adus acelor putine prezente feminine care s-au mentinut pe linia de plutire continuandu-si cariera in modul in care au inceput-o;muncind pe branci si cantand,statutul de “legenda”,evident,pe merit.In ziua de azi si Adriana Smith poate fi considerata legenda,fiind pana la urma unica aparitie feminina de pe Appetite for Destruction.Ce mai conteaza ca singura sa contributie au fost niste sunete rezultate dintr-o partida de sex pe butoane in studio?Sunete rezultate,pana la urma de orice duduie dornica de bine-cunoscuta afirmare pe o cale mai mult decat simpla.
Zecile de ani ce au urmat nu au mai dat industriei muzicale nume demne de mentionat cand dam o lectie de determinare si reusita feminina intr-o industrie a barbatilor.Sigur,sus am mentionat doar o parte din numele care au revolutionat aceasta industrie(mai multe gasiti aici: http://warandriot.blogspot.ro/2012/03/100-greatest-women-in-rock-nroll.html ),ceea ce a urmat,ce se intampla azi si probabil ce va urma in urmatorii 5 ani as prefera sa ramana istorie.Numele demne de mentionat vor ramane aceleasi si din zilele noastre,femeile care chiar au luptat sa se tina la suprafata vor putea fi numarate pe degete.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu