Persoanele care au prins “epoca
de aur” a muzicii si,ma rog,cei ce au ceva creier in cap si putina ureche
muzicala spun ca muzica “la moda” din ziua de azi e un mare rahat.Parintii
copiilor ajunsi la pubertate in anii ’80 spuneau acelasi lucru despre dezmatul
de atunci,fiecare perioada fiind criticata in stilul ei.Am putea face o rubrica
speciala in care sa vorbim doar despre argumente pro si contra asupra unei
perioade muzicale si am putea gasii “pete negre” chiar si pe muzica anilor
‘50-‘70,care e considerat de multi apogeul muzical al timpurilor moderne,pentru
ca da,va vine sa credeti sa nu,voi astia cu mintea ingusta cat coala de
hartie,si perioada aceea face parte din timpurile moderne.Pe langa “luptele”
date intre generatii,tot acest razboi era intregit si de luptele dintre
genuri,mai tarziu aparutul heavy metal intrand intr-un asa numit conflict cu si
mai tarziu aparutul glam
metal,care,chiar si pe atunci era numita “muzica de poponari”,in timp ce
reprezentatii anilor ’60 apareau de undeva din spate si spuneau ca muzica lor e
cea mai buna,perioada power flower fiind inbatabila...si tot asa pana la
nesfarsit.Ideea e ca fiecare generatie si fiecare gen va avea un “contragen” si
o “contrageneratie”,nu e cazul zilelor noastre in care muzica “comerciala” e
intr-adevar un rahat,dar fanii inraiti The Beatles,de exemplu vedeau si eu
trupe precum Ramones sau Hanoi Rocks tot un rahat(bine inteles ca acum multi
vor intelege ca apar muzica de azi,saracii).
Unele dintre cele mai
“detestate” si “homosexuale”(in viziunea multora)trupa a anilor ’70-’80 va
ramane pentru hateri New York Dolls,definitia glam’ului dus la maxim,o
combinatie e ruj aprins,platforme,sclipici si atitudine Mick Jagger.Au fost
multi artisti care au ramas intipariti in mintea tuturor datorita
greselilor,controverselor,mortii sau esecului amuzant dar New York Dolls este
probabil singura trupa admirata si detestata intr-o oarecare masura egala,asta
fiind si ideea,chiar Johansen spunand ca nu au vrut niciodata sa fie
“normali”.Au castigat in prima faza antipatie,huiduieli si amenintati,ceva mai
tarziu venind si admiratia din partea celor care au avut curajul sa ii felicite
pentru initiativa indrazneata chiar si pentru acele timpuri.Dar de ce este New
York Dolls atat de speciala?In primul rand este considerata prima trupa glam
din instorie,imaginea greu de privit si glam’ul mult prea “stralucitor” fiind
naucitoare si pentru anii ’70.Hainele de latex,machiajul,pantofii cu toc si
parul tapat au ramas mult timp o combinatie “periculoasa” si New York Dolls
exemplul de “asa nu” pentru fiecare impresar care “avea grija” de o trupa
glam.Infatisarea mai mult decat asemanatoare a lui David Johansen cu cea a lui
Mick Jagger a fost si ea pusa sub semnul intrebarii,de asemenea trupa fiind
cunoscuta si pentru “prima trupa-parodie”(lucru neconfirmat insa).
New York Dolls are una dintre
cele mai complexe istorii din industria muzicala.Putem spune ca membrii
originali raman Sylvain Sylvain si Billy Murcia care au format trupa The Pox in
’67.Dupa ce solistul a renuntat,cei doi si-au luat servicii ce nu aveau nimic
in comun cu muzica,Sylvain lucra la un magazin de reperatii jucarii,in special
papusi.3 ani mai tarziu,insa s-a intors la muzica cu Johnny Thunders la
bass,mai tarziu invatand chitara chiar de la Sylvain.Trupa se numea acum Dolls,nume
inspirat de locul unde a lucrat.Cand Sylvain a plecat la Londra,Murcia si
Thunders nu s-au mai ocupat de trupa si a plecat fiecare pe drumul sau.Thunders
a fost relativ repede recrutat de Rick Rivets si Kane pentru a canta impreuna
cu ei in Bronx in trupa lor numita The Actress.Thunders l-a propus pe Murcia
pentru a inlocuii tobosarul original,astfel devenind din nou o trupa.1 an mai
tarziu,Thunders a renuntat la microfon,locul de solist fiind ocupat de David
Johansen.Acum trupa era formata din David Johansen(voce),Johnny
Thunders(chitara),Rick Rivets(inlocui peste putin timp de
Sylvain-chitara),Kane(bass) si Murcia(tobe).Genul pe care il abordau a fost
dintotdeauna privit ca o problema de cel putin un membru,acesta fiind si unul
din motivele care a stat la baza tuturor schimbarilor componentei.Cu influente
de blues,Rolling Stones a fost pentru ei un etalon de perfectiune,atat ca
muzica cat si ca aspect(pentru cine nu e?),grupurile formate exclusiv din femei
numarandu-se si ele printre preferintele lor,intr-un interviu,Johansen spunea
ca acestea erau “obsesia lui muzicala”,obsesie care,spun eu s-a reflectat
oarecum,pe langa atitudinea inconfundabila Mick Jagger in aspectul fizic IConic
al lor.Pe langa Jagger,Iggy Pop si Marc Bolan faceau si ei parte din “persoanele
ce ii inspirau”.Trupa a avut ca prima casa de discuri Mercury Records unde au
inregistrat 2 albume de cover’uri,melodiile originale facand parte din
discografia unor artisti precum Bo Biddley,Muddy Waters,Chuck Berry,Otis
Redding sau The Drells.
Dupa ce primele doua albume au
aparut pe piata,viitorul celor de la New York Dolls era ca si aranjat,aveau un
manager si un nume precum Rod Stewart i-a chemat sa cante in deschiderea
concertelor sale din Londra din acea perioada.Socul a venit insa,atunci cand
s-a aflat ca Billy Murcia a murit dupa ce s-a inecat.La doar 21 de
ani,tobosarul s-a inecat dupa ce a combinat o supradoza de cocaina cu vodka.
Intorsi la New York,trupa a
continuat sa cante,fiind la inceput de drum si au inceput sa faca auditii pentru
un nou tobosar,mentionand insa intr-un interviu pentru un post de radio
american ca Murcia va ramane mereu in mintea tuturor ca membrul fondator a
uneia dintre cele mai bune trupe americane.La auditii sa prezentat Marc
Bell,viitorul “Marky Ramone”,nu a fost ales,insa,Jerry Nolan,un prieten de-al
lor fiind noul tobosar cu care au si inceput munca pentru albumul de debut,New
York Dolls(primele doua au fost albumuri de cover,acesta este numit albumul de
debut deoarece contine melodii compuse/scrise de ei).Albumul a fost produs de
Todd Rundgren care a devenit faimos dupa ce a atins locul 5 in Bilboard cu
“Hello It’s me”,prezenta sa nefiind atat de importanta,membrii formatiei
ocupandu-se in mare parte si de detaliile “tehnice”.Lansarea nu a fost tocmai
cu succes,in primele saptamani numarul vanzarilor fiind cam la acelasi
nivel,unul din redactorii de la Stereo Magazine spunand ca chitara suna ca
masina de tuns iarba.
New York Dolls devenise acum
subiectul principal de discutie a intregii americi,parerile erau impartite dar
cu siguranta fiecare avea cate ceva de spus despre ei.Acum devenisera un produs
usor de vandut pe bani grei,New York Dolls devenise un brand,dintr-un album al
revistei Creem din ’73 reiesind ca a fost votata atat cea mai buna cat si cea
mai proasta trupa a anului.Too Much Too Soon nu a intarziat sa apara.Cu George
Morton ca producator acesta nu avea cum sa nu fie un real succes,Morton lucrand
cu majoritatea grupurilor formate exclusiv de femei in anii ’60.Nici de aceasta
data incasarile nu au depasit un prag impresionant,acest album contribuind(nu
ca ar mai fi fost nevoie)la imaginea si asa controversata a trupei.Nu cu mult
timp dupa ce au lansat cel de-al doilea si ultimul material discografic din
anii ’70,Mercury Records a rupt contractul cu ei.Chiar daca inainte sa isi faca
un nume “mare” fete marcante precum Andy Warhol sau Lou Reed si-au indreptat
atentia catre ei,New York Dolls trecand de la “niste alter ego transsexuali ai
celor de la Rolling Stones” la o trupa disciplinata si bine intrenata care avea
sa duca mai departe mostenirea muzicala Velvet Undergorund,acum,consumul de
droguri si neintelegrile intre membri trupei au dus la ruperea contractului si
la despartirea lor.Malcom McLaren,fost manager al trupei nu a putut sa faca mai
mult decat sa tina pe scena constumele New York Dolls si sa foloseasca ideile
lor pentru a ajuta la formarea unui nou nume gigant in industria muzicala-Sex
Pistols.
Reunirea oficiala a trupei a
avut la la Meltdown Festival,Londra in 2004.Acolo Johansen,Sylvain si Kane s-au
urcat din nou pe scena.Cu ceva mai putin sclipici,fara platforme sau machiaj si
par tapat,insa.De atunci au mai lansat 3 albume,One day it will please us to
remember even this(2006),Cause I sez so(2009) si Dancing Bacward in High
Heels(2012).Pentru fanii trupei,criticii muzicali si orice amator de muzica
buna si cariere incheiate prematur,New York Dolls va ramane ACEA trupa ce a
zguduit ziarele,revistele,scena dar nu si top’urile,a schimbat viziunea multora
si a ramas ceea ce a vrut,pentru multi New York Dolls va fi mereu cea mai buna
trupa Glam,pentru unii cea mai buna trupa Punk,pentru unii cea mai buna
trupa.Pentru mine, insa,New York Dolls va ramane idealul de
“diferenta”,combinatia perfecta de nebunie,aspect,costumatii,personaje si
muzica,toate combinate fiind fatale,va ramane idealul scenei glam’ului anilor
’80,multe trupe de renume combinate,va ramane poate sigura trupa care a
supravietuit cand toti din jurul lor s-au rugat sa nu o faca,limita dintre
actorie si sexualitate indoielnica.Da,cred ca New York Dolls va ramane idealul
inca neatins de multe trupa Glam-Metal,atat ca muzica cat si ca aspect
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu